Už jen necelý týden dělí Českou republiku od předčasných voleb do Poslanecké sněmovny. Politické strany a hnutí se i tentokrát vydaly do boje vyzbrojeny více či méně důmyslnými kampaněmi. Rubrika PĚT CITÁTŮ přehledně zmapovala nejen sliby a vyjádření politiků, ale i strategii jejich předvolební kampaně.
ČSSD: Prosadíme dobře fungující stát!
Česká strana sociálně demokratická před volbami vsadila na nespokojenost občanů se současným stavem republiky. Její billboardy zaplavily města a okolí dálnic už začátkem září. Na rozdíl od některých dalších stran se sociální demokraté kreativitou své kampaně příliš nezabývali – vede klasické oranžové pozadí, v popředí fotka politika. Jednotliví lídři shodně tvrdí, že prosadí dobře fungující stát. „Chceme ve volbách porazit pravici a napravit nespravedlivé reformy, kterými za sedm let pravicové vlády poškodily ČR. Chceme prosadit, aby lidé za své peníze získali skutečně dostupné a kvalitní veřejné služby – dobře fungující stát,“ vyjádřil cíle ČSSD její předseda Bohuslav Sobotka.
ANO: Jsme schopný národ. Jen nás řídí nemehla.
Hnutí Andreje Babiše ANO je na politické scéně nováčkem, vzniklo v roce 2011. Může tedy sázet na určitou neokoukanost, popřípadě důvěru těch voličů, které zklamali ostřílení političtí matadoři. Hnutí, jehož členy jsou například i bývalý novinář Martin Komárek nebo herec Martin Stropnický, ostře kritizuje všechny předchozí vlády. Národ je prý schopný, ale řídí ho nemehla. „Nechceme, aby o budoucnosti našich dětí rozhodovali nekompetentní lidé, kteří si v politice řeší vlastní ambice či vlastní finanční problémy na úkor nás občanů,“ prezentuje se hnutí ANO na svých webových stránkách. Ústředním tématem a zároveň sloganem hnutí je „aby tu chtěly žít i naše děti“. Pro své billboardy zvolilo ANO čistý bílý design s fotkami a kromě klasických způsobů předvolební kampaně se zaměřilo i na sociální sítě.
TOP 09: Víme, kam jdeme, a agent ve službách státu
Strana TOP 09 se do předvolební kampaně zapojila později a důraz klade (podobně jako v prezidentských volbách) na online média a přímý kontakt s voliči. Volební program má 12 bodů, ve kterých jako vytyčené cíle figurují například boj s kriminalitou a korupcí nebo důraz na zdravotnictví, vzdělání či sport. Coby agent TOP 009 pak na billboardech vystupuje lídr strany Karel Schwarzenberg. Za reklamní projekty ale strana podle oficiálních vyjádření peníze nevyhazuje. „Jednak jsme přesvědčeni, že šetrnost v této době mají projevovat i politické strany, jednak na masivní negativní kampaně nemáme žaludek. Své soupeře nechceme pomlouvat, chceme zvítězit argumenty,“ řekl Miroslav Kalousek.
ODS: Volím_pravici
Občanská demokratická strana pro svou kampaň využila symbol sociální sítě Twitteru, bílého ptáčka na modrém pozadí. Snaží se tak oslovit spíše mladší generaci. Také programové cíle ODS se na tuto skupinu zaměřují – nechybí body o podpoře při hledání bydlení pro lidi do třiceti let nebo při rozjezdu podnikání. „Je to oblast, kterou považujeme za zásadní. Chceme-li pro mladé lidi něco udělat, tak jim také musíme dávat informace a musíme s nimi komunikovat způsobem, na jaký jsou zvyklí,“ řekl ke kampani bývalý pražský primátor Bohuslav Svoboda.
KDU-ČSL: Dáme zemi do pořádku
Křesťanští demokraté si za symbol své kampaně zvolili slunečnici. Podle nich má představovat pozitivní energii, otevřenost a naději. Mezi širší veřejností se ale ozývají hlasy, že kampaň více než politickou stranu evokuje reklamu na slunečnicový olej. „Jsme strana se stoletou kontinuitou, máme na co navázat. Poměrně velký počet voličů bude hledat alternativu mezi stranami bývalé pravicové koalice a řada levicových voličů nechce spolupráci ČSSD s komunisty. A to je prostor pro nás,“ prohlásil předseda strany Pavel Bělobrádek. Společně s ním na některých volebních plakátech figuruje i europoslankyně Zuzana Roithová, a to přesto, že ve volbách nekandiduje.
Také ostatní strany bojují o potenciální hlasy voličů na všech frontách. Strana SPOZ do určité míry těží z popularity Miloše Zemana, kterého nezapomněla zakomponovat do svých propagačních materiálů. Strana zelených do světa dokonce vypustila píseň a klip s názvem Barva tvýho hlasu. Pirátská strana vede kampaň, jejímž mottem je prohlášení, že každá doba měla své piráty. Hlásí se k odkazu Karla Kryla či Václava Havla. Soupravy pražského metra zase zaplavily plakáty lídrů KSČM. Blok Hlavu vzhůru voličům slibuje, že se za ně popere, a Úsvit přímé demokracie Tomia Okamury má v plánu skoncovat s „bordelem“ v republice.
Bottom line: O výsledcích voleb se rozhodne už příští týden. Do té doby budeme čelit záplavě propagačních materiálů a sloganů. Dokážou vás předvolební kampaně přesvědčit, nebo jste vůči nim imunní?
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist