Student ČVUT Jan Matoušek s kamarádem Jiřím Martiškem přemýšleli, jak si během vysokoškolských studií v Praze přivydělat. Volbou se pro ně stalo doučování díky vysoké hodinové mzdě a možnosti zužitkovat jejich znalosti matematiky a fyziky. Dnes provozují doménu Doučka.cz, která zastřešuje doučování v devíti největších českých městech, mají dva tisíce lektorů a od počátku své existence zprostředkovali již deset tisíc doučování.

Po rozhodnutí začít si vydělávat doučováním udělali jednoduchý web a začali s výukou. „Časem byl ovšem zájem o naše služby tak velký, že jsme jej nedokázali sami uspokojit. Proto jsme dávali kontakty na klienty našim kamarádům, i zde byla ovšem poptávka brzy nasycena. Napadlo nás tedy udělat profesionálnější stránku, kde bychom sdružovali větší množství lektorů na různé předměty, a za provizi bychom jim kontakty poskytovali,“ popisuje Jan Matoušek vznik doučovacích serverů.

Webová stránka www.DoucovaniPraha.cz byla založena v roce 2008, o rok později následovalo Brno a postupně se projekt rozšířil do devíti největších českých měst, jejichž zastřešující doménou se nedávno stala stránka www.doucka.cz.

Servírujeme lektorům poptávky po doučování až pod nos

Projekt funguje na bázi spojování nabídky a poptávky. „Jednak dáváme studentům a absolventům vysokých škol příležitost, aby si slušně přivydělali jako lektoři, servírujeme jim poptávky po doučování takřka pod nos a necháváme je vybrat si ty, které se jim líbí. Na straně druhé umožňujeme zájemcům o výuku najít rychle a zdarma lektora na doučování podle jejich představ,“ vysvětluje Jan Matoušek.

Pokud se chcete stát lektorem, zaregistrujte se na stránkách, vyplníte základní informace o sobě, jaké předměty chcete doučovat a jakou pro ně máte kvalifikaci. Kromě například jazykových certifikátů to může být i maturita z matematiky za jedna nebo složená zkouška z mikroekonomie za A. Pokud naopak potřebujete doučit nějaký předmět, můžete si buď sami vybrat konkrétního lektora z nabídky, nebo zadáte obecnou poptávku a čekáte, až se vám někdo z lektorů sám ozve.

Provozovatelé serverů se snaží zajistit spokojenost lektorů i doučovaných. „Oproti naší konkurenci se vždy snažíme nabízet něco navíc. Například jako jediní nabízíme studentům možnost vybrat si, zda osloví konkrétního lektora nebo rovnou všechny, kteří doučují jimi požadovaný předmět,“ sděluje Matoušek.

Také si od lektorů nárokují jen jednorázovou provizi za kontakt, navíc s možností až čtrnáctidenního odkladu splacení. „Nabízíme garanci spokojenosti – pokud doučování z nějakého důvodu neprobíhá, tuto provizi vracíme. Nevím, jak to mají naši konkurenti, ale my se upřímně snažíme pomoci a vyhovět studentům i lektorům – a je to myslím vidět,“ dodává Matoušek.

Jan Matoušek připouští, že jim několik podobných doučovacích serverů konkuruje, ale sami patří jednoznačně k těm největším a nejkvalitnějším. Letos zatím zprostředkovali přes čtyři tisíce doučování, a jak Matoušek uvádí, studenti jsou s lektory spokojeni, neboť devět z deseti oznámkuje svého lektora jedničkou.

Hlavní je nadšení pro věc, ale ne naivita

K dnešnímu datu mají v Praze přes osm set aktivních lektorů, v celé republice pak asi dva tisíce a zprostředkovali již zhruba deset tisíc doučování. „Pro děti na základní škole objednávají doučování téměř výhradně rodiče, ovšem poměrně překvapivě si spousta středoškoláků už zařizuje doučování sama. Velmi populární je pak také výuka jazyků pro dospělé, která vítězí ve srovnání s jazykovými školami cenou a individuálním přístupem,“ říká Matoušek.

Největší poptávka je podle něj tradičně v době, kdy se někteří opozdilci snaží zachránit situaci před vysvědčením, nebo o zkouškovém období. Kromě nich ale pomáhají třeba i studentům, kteří musejí skládat reparát.

Do budoucna by Jan Matoušek s Jiřím Martiškem chtěli na doméně Doučka.cz nabízet svým klientům lektory ve zhruba padesáti největších českých městech. „Dále přemýšlíme například o možnosti sdílení studijních materiálů mezi lektory či vytváření vlastních učebních pomůcek pro studenty,“ popisuje Matoušek své plány.

Podle něj nemají lidé, kteří chtějí rozjet vlastní projekt, o něm přemýšlet jako o start-upu, protože to je svazuje spoustou předsudků a nepravdivých předpokladů. „Náš projekt porušuje snad všechny rady, které start-upy dostávají, jako že nestačí pracovat jen po večerech, nezačínejte podnikat s kamarádem, potřebujete nějaké peníze do začátku a podobně. Přesto funguje velice dobře. Hlavní je nadšení pro věc, ovšem ne naivita, a schopnost opravdu něco dělat, ne jen sedět a přemýšlet,“ sděluje Matoušek svůj názor na rozjezd vlastního byznysu.

 


Bottom line: Potřebovali jste vy sami někdy doučování? Dáváte přednost tomu, aby vám látku vysvětlil někdo ze známých, nebo byste si hledali lektora přes internet?