redaktor magazínu ICT revue
Podle analýzy Gartneru trh CRM (řízení vztahů se zákazníky) loni rostl dvojciferně. V roce 2015 dosáhl objemu 26,3 miliardy dolarů, jde tedy o zvýšení o 12 procent oproti 23,4 miliardy roku 2014.
Pět největších dodavatelů ovládá podle analytiků necelou polovinu trhu. Hlavním hráčem je Salesforce (cca 20 %, v absolutní hodnotě příjmy asi 5,2 mld. dolarů), následuje SAP (10 %), Oracle (8 %), Microsoft (4 %) a Adobe (4 %).
Oproti roku 2014 lze zhruba říct, že Salesfoce zvyšoval podíl na úkor svých hlavních konkurentů - SAP měl předloni podíl na trhu 13 procent a Oracle 9 procent. Microsoftu i společnosti Adobe prodeje slušně rostou (Microsoftu o 20 %, firmě Adobe meziročně dokonce o 27 %), i když jde o růst z poměrně malých čísel. Salesforce dominuje především v segmentech CRM, které Gartner označuje jako customer service and support a v CRM na podporu prodeje. Z hlediska regionů Gartner uvádí, že příjmy dodavatelů CRM nejvíce rostou ve východní Asii, speciálně v Číně (18 %).
Trhu CRM vládne celosvětově Salesforce s 20% podílem na trhu. Následují SAP a Oracle s 10%, respektive 8% podíly.
Co se týče prognóz dalšího vývoje, podle Gartneru změní svět CRM v příštích třech letech především následující technologie: pokročilá analytika, umělá inteligence a strojové učení. Všechny hlavní firmy z trhu CRM do těchto oblastí loni masivně investovaly a mj. se pokusily vytvořit i portfolio patentů. Analytické platformy pro CRM budou stále častěji založené na cloudu, který umožňuje rychlejší nasazení, vyšší agilitu i lepší škálovatelnost.
Už loni se segment s CRM v podobě cloudové služby (SaaS) zvýšil o 27 procent, tedy rostl více než dvojnásobnou rychlostí oproti trhu CRM jako celku. Řízení vztahů se zákazníky je v porovnání s jinými kritickými podnikovými aplikacemi typu ERP (plánování podnikových zdrojů) již dnes častěji nasazeno v podobě služby. Právě nabídka CRM formou cloudu stojí i za úspěchem firmy Salesforce.
David Zajíc,
redaktor magazínu
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist