Generace Y a Z už netrávily svůj volný čas venku při hře s kamarády, daleko častěji se zavíraly ve svých pokojích a dlouhé hodiny koukaly do monitoru, který vystřídaly následně chytré telefony a tablety. Postupně se dostávají do věku, kdy opouštějí domovy svých rodičů a zapojují se do pracovního procesu. Finanční krize je již dávno za námi a trh jim poskytuje nepřeberné množství uplatnění napříč obory. Nemusejí se strachovat, že se na jejich vysněnou pozici tlačí další stovky uchazečů. Mohou si dovolit projíždět servery s nabídkami a vybírat si jen to, co je opravdu zaujme, vybíravost je pro ně typická. Jaké jsou jejich společné rysy? Chtějí se hlavně bavit. Vysokoškolská studia nemají spojená jen s přednáškami a zkouškami, ale se setkáváním s přáteli nebo letními festivaly. Není divu, že se toho nechtějí vzdávat. Liší se od generace svých rodičů, osmihodinová pracovní doba po dobu třiceti let v jedné firmě je neláká. Rádi objevují svět a nechtějí se vázat.
Čím lehčí při výběru to mají mladí lidé, tím těžší to mají firmy. Již nestačí osvědčené metody a nástroje pro výběr zaměstnanců, které jsou sice dlouholetou praxí osvědčené, ale na generaci Y a Z téměř neaplikovatelné. Firmy se v současné době potýkají s nízkým zájmem o vypsané pozice, a pokud si chtějí zachovat kvalitu zaměstnanců, měly by se do jisté míry přizpůsobit potenciálním uchazečům. Co to tedy v praxi znamená? Už při zadávání inzerátu nemůžete nabízet to, co před pěti lety. Zájem je o home office, flexibilní pracovní dobu a velkou škálu benefitů formou zábavy. Již tady se buduje tzv. employer branding. Musíte zaujmout a utvářet obraz dobrého zaměstnavatele. Tím ovšem práce firem nekončí. Uchazeč je namotivován, ale kámen úrazu může být právě i proces výběrového řízení.
Je možné udržet atraktivitu firmy během náboru? Ano, firmy ale musí se dobře volit způsob náboru. Díky rozvoji mobilních aplikací se psychodiagnostika posouvá i do světa digitálních technologií. Tento vývoj nijak neubírá na kvalitě assessmentu, ba naopak. Implementace neurovědeckých poznatků do herního prostředí poskytuje personalistům stejně cenné psychodiagnostické informace, jako tomu bylo u klasických metod. Také časová náročnost se snižuje a během několika desítek minut jsou firmy schopny obdržet validní výsledky. Takto zvolenou formu náboru lze uchazečovu motivaci nejen udržet, ale dokonce i zvýšit jeho zájem o danou firmu. V současnosti je na trhu pouze pár firem, které se vývojem těchto her zabývá. Jejich produkty jsou kombinací aplikace neurovědeckých poznatků a vývojářské práce na poli online her, tedy ideálním nástrojem pro výběr kandidátů.
Pokud jste při náborových kampaních v dennodenním kontaktu s generací Y a Z a rádi byste svoji firmu směrem k nim prezentovali jako moderní a kreativní, máte možnost se o game – based assessment dozvědět více na neformálním setkání, které pořádá 6. 9. Assessment Systems v Karlíně. Bližší informace naleznete v pozvánce.
Autoři Mgr. Barbora Hájková, Ing. Eva Řibřidová
komerční prezentace
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist